När jag studerade 3D grafik och specialeffekter på högskolan så hade vi en kille i klassen som låg lång framför alla andra kunskapsmässigt sett. Han hade länge drömt om att bli animerare och var självlärd sedan innan, i princip så gick han utbildningen mestadels för att få ut sina kunskaper på papper och för att fördjupa sig med ämnena han bara rört ytan utav tidigare. Det mest uppseendeväckande för oss medstudenter var dock hur väl han lyckades fånga rörelser och gester. Medan vi andra kämpade med att få våra figurer att gå hyfsat snyggt i grundläggande walkcykles så gav han sina figurer unika kroppsspråk. Efter examen så höll vi kontakten ett litet tag och jag fick höra hur han hade sökt jobb vid DICE, spelföretaget bakom Battlefield serien. Först så hade dom ingen plats för honom, men efter att ha kollat in hans showreel så skapade dom en plats och så vitt jag vet så jobbade han för dom i Stockholm under några år som animerare även om jag inte är helt säker på inom vilken division han tillhörde.
DICE själva grundades 1992, då under namnet Digital Illusions och startade sin bana med att släppa flipperspelen Pinball Dreams och Pinball Fantasies till Amiga, MS – DOS, NES och det senare även till 3DO. Från det så gick dom vidare till pussel och plattformsspel så som Benefactor och Hardcore medan dom samtidigt fortsatte släppa sina digitala flipperspel för att sedan gå vidare till racing för Microsoft Window, Nintendo 64 och Playstation.
Så fortsatte det fram till början på 2000-talet, med blandningar mellan racing, flipper och plattformsspel. Licenseringar så som Diva Starz: Mall Mania och Shrek gav dom en bredare publik. Dock så fanns det ett stort intresse för shooters och andra världskriget på kontoret och efter en del idékastande så bestämde man sig för att försöka sig på ett krigsspel. Ett mindre team på 14 personer och byggde vidare på Refractions games mindre kända Codename Eagle. Resultatet blev Battlefield 1942 som släpptes i september 2002 och mottog flera höga betyg från speljournalister världen över och emedan muliplayer läget hyllades så nämnde flera recensioner att själva singelplayer kampanjer lämnade en del att önska.
Under dom närmaste åren så skulle dom följa upp succén med att fortsätta göra licensspel så som Shrek Extra Large till Gamecube, The Land Before Time: Big Water Adventure samtidigt som dom fortsatte göra olika racingspel. Till Battlefield så tillkom även expansionerna The Road to Rome samt Secret Weapons of WW2 innan dom lämnade andra världskriget bakom sig och istället fokuserade på Vietnam konflikten i Battlefield Vietnam som kom ut i butiker 2004. Även denna gång så fick deras krigsepos höga betyg och Digital Illusions skulle snart lägga om sitt fokus mot just Battlefield spelen och lämna bakom sig sin tid som tillverkare utav licensspel och flippersimulationer. Efter att Battlefield 2 kom ut 2005 så gjorde dom endast ett enda till racingspel i och med Need for Speed: Hot Pursuit, annars så har dom helt fokuserat på First Person Shooters i och med Battlefield serien och avvikare så som Medal of Honour (2010) och Mirror’s Edge (2008) som även fick en uppföljare 8 år senare.